יום שני, 26 בספטמבר 2016

היכן שטוב הלב נכשל.
אנשים שואלים איך זה שאדם שאוהב את משפחתו יכול להיות רע כלפי אחרים. איך זה שאדם שהוא טוב למשפחתו ונדיב עם ידידיו וחביב עם שכניו יכול לעשות דברים איומים בתור חייל לעם אחר.
לפנים כשבני האדם חיו בקבוצות קטנות ומאוחר יותר בחמולות ובשבטים כולם הכירו את כולם או שהיו שייכים לאותה משפחה מורחבת או הכירו אישית את האנשים מסביב.
רוב הסכסוכים והבעיות החלו כאשר בני אדם נפגשו עם אנשים שהם לא הכירו באופן אישי. וכאשר החלו הערים להתפתח.
בני אדם יכולים להכיר אישית מאות אנשים אך לא אלפי אנשים וברגע שסכסוכים עם זרים מתחילים יש סיכוי גבוה שהמצב יתדרדר לאלימות ורצח.
בניגוד למחשבה התמימה שבני אדם הם שוחרי שלום כשהם חיים בטבע מתצפיות של שנים על שבטים אנחנו מקבלים תמונה לגמרי שונה על טבע האדם.
לפנים חשבו שהחבורה והשבט הן חברות רכות מזג ולא אלימות ותארו אותם בגוונים אידאליים.
מידע נרחב וארוך טווח הרבה יותר מגלה שהרצח הוא אחת מסיבות המוות הראשיות.
רצח ואלימות הן עניין שבשגרה בקרב בני השבטים רכי המזג כביכול.
גם ידוע לנו שביישובי קבע יש אפילו עלייה ברמת האלימות. האלימות מתפרצת בדרך כלל כשמדובר באנשים שהם לא בעלי אותה משפחה מורחבת או אדם שלא מכירים באופן אישי.
לא שלא היו חיכוכים בין בני משפחה וחמולות בוודאי שהיו אבל קרובי משפחה וזקני השבט הפעילו לחץ להימנע מלהיגרר לאלימות כדי שרצח לא יוביל לנקמת דם.
טוב לב הוא מנגנון טבעי שאפשר למצוא אותו בכל מקום והוא לא ייחודי לבני אדם, גם שימפנזים וגורילות ניחנות בטוב לב ובנכונות לעשות מחוות. הבעיה היא שטוב הלב נכשל כשמדובר באנשים זרים, בעמים זרים, ובוודאי ביחס כלפי בעלי חיים.
כשבני האדם החלו לחיות בריכוזים שמכילים אלפי בני אדם היה צורך במנגנון שירסן את אלימותם. וכאן בדיוק נכנסה המדינה.
צדיקים הבינו זאת עוד לפני אלפי שנים וחשבו איך להרחיב את טוב הלב לאחרים.
מהמשפחה לשכנים. מהשכנים לעם כולו ומהעם כולו לעולם כולו. על כן הם פיתחו תורות מוסר מפורטות. מוסריות בניגוד לטוב לב הוא דבר נלמד ושניתן לרכוש אותו על ידי ספרים או מורים. מוסריות מתיישבת עם ההיגיון ועם הטבע של בני האדם כפי שהם חיו במשך מאות אלפי שנים בקבוצות קטנות ומבודדות.
גם אלו שלא ניחנו ברגש עדין ורגיש במיוחד מסוגלים לפעול בדרך טובה אם יינתן להם הוראות מפורטות על איך לנהוג.
קרוב לוודאי שנתקלתם במקרים שכאשר ההורים זקנים וחולים הבן לעיתים מתנער מאחריות ובא רק לביקורים קצרים בזמן שעיקר הטיפול נופל על כתפי הבת והלב לא מאפשר לה להפקיר את ההורים.
עכשיו מבינים אתם למה גברים זקוקים לספר הוראות של מוסר. שיילמדו אותם על כיבוד הורים וחובת הדאגה.
זה לא בגלל שגברים רעים הם פשוט לא בנויים כמו נשים, ולא ניחנו באותם הורמונים נשיים שקשורים לרגישות והיקשרות.
אין מנוס מהוראת המוסר בחברות עם מספרים גדולים של בני אדם אם אנו לא רוצים חברה שנשלטת ע"י שוטרים ובתי כלא. היכן שטוב ליבנו נכשל המוסריות תציל אותנו.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.