יום חמישי, 29 בספטמבר 2016

לוחמה ביולוגית נוסתה על מיליוני אזרחים.

רוב שטח בריטניה נחשף לחיידקים שרוססו בניסויים סודיים.

משרד ההגנה הפך חלקים גדולים של המדינה למעבדה ענקית לניסויים סודיים של לוחמה ביולוגית על הציבור. דו"ח ממשלתי שאך פורסם מספק בפעם הראשונה סקירה היסטורית רשמית מקיפה של ניסויים בנשק ביולוגי בבריטניה בין השנים 1940 ל- 1979.

ברבים מהניסויים הללו, רוססו כימיקלים שעשויים להיות רעילים ומיקרו-אורגניזמים על אזורי אוכלוסיה נרחבים, מבלי לידע אותה.
אמנם הפרטים של כמה ניסויים סודיים דלפו בשנים האחרונות, אך הדו"ח בן 60 העמודים חושף פרטים חדשים על יותר מ-100 ניסויים סמויים.

הדו"ח חושף כי אנשי צבא תודרכו לענות למיני "שואלים חקרניים" שניסויים אלו מהווים חלק מתוכניות מחקר של מזג האוויר וזיהום אוויר.

הבדיקות, שבוצעו על ידי מדענים של הממשלה בפורטון דאון, נועדו לסייע למשרד ההגנה להעריך את הפגיעות של בריטניה באם הרוסים יפזרו עננים של חיידקים קטלניים מעל בריטניה.

ברוב המקרים, בניסויים אלו לא השתמשו בנשק ביולוגי אלא בחלופות אשר המדענים האמינו שיחקו לוחמה ביולוגית ואשר במשרד ההגנה טענו שלא היו מזיקים. אבל משפחות באזורים מסוימים של המדינה, שנולדו להם ילדים עם מומים, דורשות חקירה ציבורית.

פרק אחד של הדו"ח, "הניסויים בחלקיק הפלואורוסנטי", מגלה איך בין 1955 ל-1963 מטוסים טסו מאנגליה צפונית מזרחית עד קצה קורנוול לאורך החופים מדרום וממערב, ופזרו כמויות עצומות של zinc cadmium sulphide על האוכלוסייה. החומר הכימי נסחף קילומטרים אל תוך היבשת, כאשר הזוהר שלו מאפשר לעקוב אחר התפשטות שלו. בניסוי אחר, אותו החומר פוזר לאורך הכביש ליד העיר פרום (Frome) בסומרסט במשך שעה.

בעוד הממשלה מתעקשת שהחומר בטוח, קדמיום מוכר כגורם לסרטן הריאות, ובמהלך מלחמת העולם השנייה נחשב על ידי בעלות הברית כנשק כימי.

בפרק אחר, "ניסויים באזורי כיסוי נרחבים", משרד ההגנה מתאר כיצד בין 1961 ל-1968 יותר ממיליון בני אדם לאורך החוף הדרומי של אנגליה, מטוֹרקִי (Torquay) עד לניו פורסט, נחשפו לחיידקים הכולל E.coli ו-bacillus globigii, אשר מחקה אנתרקס. ריסוסים אלו בוצעו מספינה צבאית, Icewhale, שעגנה לאורך חופי דורסט, שריססה את המיקרואורגניזמים ברדיוס של 8 עד 16 ק"מ.

הדו"ח חושף גם פרטים של ניסויי ה-DICE בדרום דורסט בין השנים 1971 ל-1975. באלו היו מעורבים מדענים צבאיים בריטיים ואמריקאים שריססו כמויות גדולות של חיידקים marcescens serratia, עם מדמה אנתרקס ופנול.

חיידקים דומים פוזרו ב 'ניסויי חבלה' בין השנים 1952 ו 1964. אלה היו ניסויים כדי לקבוע את הפגיעות של בנייני ממשלה גדולים והתחבורה הציבורית בעת תקיפה ביולוגית. בשנת 1956 החיידקים שוחררו ברכבת התחתית של לונדון בצהריים לאורך הקו הצפוני בין קוליירס ווד לטוטינג ברודווי. התוצאות מראות כי האורגניזם התפזרו על פני 16 ק"מ. ניסויים דומים נערכו במנהרות שתחת בנייני ממשלה בווייטהול.

ניסויים שנערכו בין 1964 ל 1973 הודבקו חיידקים לקורי עכבישים בקופסאות כדי לבדוק כיצד החיידקים ישרדו בסביבות שונות. בדיקות אלו בוצעו בעשרות מקומות ברחבי בריטניה, כולל בווסט אנד של לונדון, סאות'המפטון וסווינדון. הדו"ח גם מפרט לגבי יותר מתריסר ניסויי שדה קטנים יותר שנערכו בין 1968 ל-1977.

בשנים האחרונות, משרד הביטחון מינה שני מדענים כדי לבדוק את בטיחותן של בדיקות אלה. שניהם דיווחו כי אין סכנה לבריאות הציבור, אך אחד מהם העלה את האפשרות שקשישים או אנשים הסובלים ממחלות נשימה עלולים להפגע קשות אם הם ישאפו מספיק מאותם מיקרואורגניזמים.

עם זאת, כמה משפחות באזורים שספגו את אותם ריסוסים סודיים משוכנעות שהניסויים הללו גרמו למומי לידה, נכויות פיזיות וקשיי למידה בילדיהם.

דוד אורמן, קצין צבא מבורנמות', דורש חקירה ציבורית. אשתו, ג'נט, נולדה במזרח לולוורת' (Lulworth) בדורסט, קרוב למקום שבו התקיימו רבים מאותם ניסויים. היא הפילה, ולאחר מכן ילדה בן עם שיתוק מוחין. לשלוש האחיות של ג'נט, שגם נולדו באותו הכפר בזמן אותם הניסויים, נולדו ילדים עם בעיות בלתי מוסברות, כמו למספר שכניהם.

רשות הבריאות המקומית הכחישה שיש קשר, אבל אורמן סבור אחרת. הוא אמר: "אני משוכנע שמשהו נורא קרה. הכפר הוא קהילה מלוכדת, זה לא צירוף מקרים שהיו מומים מולדים רבים כל כך על שטח כה קטן ותוך זמן כה קצר."

לאורך השנים, ממשלות שונות ניסו לשמור על הפרטים של ניסויי הלוחמה הביולוגית בסוד. בעוד דיווחים על מספר ניסויים יצאו לאורך השנים מהארכיון הלאומי, מסמך זה מאת משרד ההגנה שפורסם לאחרונה – אשר שוחרר לבקשתו של חבר הפרלמנט הליברל דמוקרט מ.פ. נורמן בייקר – מציג את הגרסה הרשמית המקיפה ביותר של הניסויים בלוחמה ביולוגית.

בייקר אמר: "אני מקדם בברכה את העובדה כי הממשלה פרסמה סוף סוף את המידע הזה, אבל השאלה היא למה זה לקח כל כך הרבה זמן. זה בלתי מתקבל על הדעת כי התייחסו אל הציבור כשפני ניסוי ללא ידיעתו, ואני רוצה להיות בטוח כי הטענות של משרד הביטחון כי הכימיקלים והחיידקים ששימשו היו בטוחים, נכונות. "

הדו"ח של משרד ההגנה משחזר את ההיסטוריה של המחקר של בריטניה בתחום המלחמה הביולוגית מאז מלחמת העולם השנייה כאשר פורטון דאון הפיק חמישה מיליון יחידות של מזון לבקר ממולאות בנבגי אנתרקס קטלני שנועד להיות מוצנח בגרמניה במטרה להרוג את הבקר שלהם. הוא גם חושף פרטים של ניסויי האנתרקס הידועים לשמצה על Gruinard בחוף הסקוטי אשר הותירו את האי כה מזוהם כך שזה לא יכול היה להיות מאוכלס עד סוף שנות 1980.

הדו"ח גם אישר את השימוש של אנתרקס וחיידקים קטלניים אחרים בניסויים על סיפון ספינות בים הקריבי ומול חופי סקוטלנד במהלך שנות החמישים. במסמך נאמר: "ההסכמה שבשתיקה לניסויים המדמים התקפה ביולוגית בהם הציבור עלול להיחשף לחומרים מסוכנים, הושפעה במידה ניכרת ע"י שיקולי בטחון, שנועדו ללא שום ספק למנוע את המידע מהציבור. תוצר לוואי חשוב לזה היה הצורך להימנע מלעורר אי שקט ציבורי על הפגיעות של האוכלוסייה האזרחית במקרה התקפה של לוחמה ביולוגית. "

סו אליסון, דוברת פורטון דאון, אמרה: "הדיווחים עצמאיים על ידי מדענים מובילים, הראו שאין כל סכנה לבריאות הציבור מפני ריסוסים אלו אשר בוצעו כדי להגן על הציבור. התוצאות של ניסויים אלו יצילו חיי אדם, במידה ונותקף באמצעות נשק כימי וביולוגי."

בתשובה לשאלה האם בדיקות אלה עדיין מתבצעות, אמרה: "זו לא המדיניות שלנו לדון במחקר שמתנהלים".


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.