יום ראשון, 7 בינואר 2018

תאורה

חשיפה לתאורת לד יכולה לגרום עיוורון, סרטן שד וערמונית.
פרופ' חיים אברהם: "ספקי הלד יושבים בקרבנו עם המון אמצעים וקשרים עם מקבלי החלטות. החיסכון באנרגיה היום לא יכול לבוא על חשבון הציבור.
פגיעה ברשתית העין ובראייה עד כדי עיוורון; סרטן שד בנשים וסרטן הערמונית בגברים; פגיעה במנגנון השעון הביולוגי של האדם, בעלי חיים וצמחים, המשבשת את מנגנוני הפעילות היומית והלילית - כל אלה ועוד הן סכנות הטמונות בחשיפה לתאורת LED, ע"פ מחקרים מדעיים בארץ ובעולם. לפי אותם מחקרים, הסכנה העיקרית בחשיפה לאור זה היא בשיבוש הנגרם ממנה בהפרשת ההורמון מלטונין במוח ופגיעה ברשתית העין.
כבר היום אנו בסיכון בגלל חשיפה לטלוויזיות לד, לצגי מחשב ולטלפונים סלולריים שמוארים בלד. לעלייה בזיהום אור יש התייחסות בעולם, כולל בהשמנת יתר בגלל הארכת הפעילות וזללנות בשעות החשכה. בצרפת הממשלה הקימה ועדת מומחים והוחלט לא לעבור ללד. אבל במדינת ישראל אוהבים להקים ועדות חקירה לאחר שהפאשלה מתגלה בגדול.
לצערי, ספקי הלד יושבים בקרבנו עם המון אמצעים וקשרים עם מקבלי החלטות. הנזקים הבריאותיים יתגלו בעוד 10-15 שנים, ומי יזכור אז מה קרה? היכן יהיו אלה שגוזרים היום את הקופון? לדעתי הם לא יהיו בשטח. החיסכון באנרגיה היום לא יכול לבוא על חשבון בריאות הציבור, שהרי ההוצאות הכספיות העתידיות בטיפולים שונים יהיו גבוהות בהרבה מהחיסכון המיידי.
ידוע לנו על המחקרים המקשרים בין ההשפעות הבריאותיות על האדם לבין תאורת לד אשר לה מרכיב גבוה של קרינה קצרת גל.
אין טעם להתייחס ואין משמעות למספרים על חיסכון, כאשר אין דיווח שקוף וברור של שיעור התשואה הפנימי של הפרויקט, תשואה שאותה צריך לבחון אל מול הסיכון ואל מול האלטרנטיבות.



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.