יום חמישי, 6 באפריל 2017

הנשיא הנדיב

הנשיא הנדיב והעני מכולם.

שואב מים מבאר, מארח בביתו ילדים במצוקה – ומאחוריו יש היסטוריה של מהפכן ששדד מהעשירים וחילק לעניים.
את הארמון הנשיאותי, אליו היה אמור לעבור, הוא מנדב עבור עניי המדינה. בקיץ האחרון, כשסבלה אורוגוואי מגל חום קיצוני, הזמין מוחיקה את עניי העיר "לבוא לארמון ולהצטנן במזגן". הארמון הנשיאותי הפך למקלט, ואכלס בתוכו לכמה ימים מאות חסרי בית.
מוחיקה, אתיאיסט (באורוגוואי עבר כבר ב-1919 חוק המפריד בין הכנסייה למדינה) וצמחוני אדוק, סולד גם מנכסים חומריים. הנכס היחיד שברשותו (מלבד עמוד פייסבוק פעיל וססגוני), עליו הצהיר בשבועה, הוא חיפושית מודל 87', בשווי 1,800 דולרים. למוחיקה אין חשבון בנק, הוא מעביר 90 אחוזים ממשכורתו בת 12 אלף הדולרים לצדקה, וחי מעשרת האחוזים הנותרים – שהם סכום של כ-1,200 דולרים. "אני מצליח להסתדר עם סכום זה" אמר. "רבים מאזרחי אורוגוואי חיים מסכום נמוך יותר". פרנסה קטנה נוספת מוציאים הוא ורעייתו מחווה קטנה לגידול פרחים, הרשומה על שם הרעייה. גם היא, אגב, תורמת חלק ממשכורתה לצדקה.
למוחיקה, מנהיג חריג במנהגיו שמסרב לענוב עניבה, אין ילדים משלו. לעתים קרובות הוא מתואר על ידי התקשורת הבינלאומית כ"מנהיג העני בעולם" בגלל אורח חייו הצנוע במיוחד.
"אני לא נשיא עני, האנשים העניים באמת הם אלו שתמיד רוצים עוד. שבויי תרבות הצריכה הם אלה שמאבדים את החירות. כשקונים משהו, לא קונים אותו בכסף אלא בזמן שהשקעת בחיים כדי שיהיה לך את הכסף הזה. אדם הוא חופשי כאשר יש לו זמן חופשי לעשות עם חייו מה שבא לו. כשאתה צריך לצאת כדי להשיג את הכסף בשביל ההוצאות החומריות אתה כבר לא אדם חופשי, אלא עבד". בקיצור, עבודה – כן, עבדות – לא. "אנחנו לא קמצנים", הוא ממשיך, "אנחנו חיים בצמצום כדי שיהיה לנו כמה שיותר זמן חופשי כדי להקדיש עצמנו לדברים שמניעים אותנו, וזה דבר אחר לגמרי”.
"אנחנו רוצים את המודל של המדינות העשירות? אני שואל אתכם: מה היה קורה לעולם אם לכל הודי היה את אותו רכוש שיש לכל גרמני, כמה חמצן היה נשאר לנו? האם לכדור הארץ יש מספיק משאבים לקיים שמונה מיליארד בני אדם ברמת הצריכה הקיימת כיום במדינות העשירות? ההיפר-צרכנות הזאת תפגע בעולם".
"הקרבנו את האלים הישנים לטובת אלוהי השוק. הכלכלה, הפוליטיקה, ההרגלים, כל החיים שלנו מוגדרים על ידי רייטינג וכרטיסי אשראי ומספקים לנו אשליה של אושר. נראה כאילו נולדנו לצרוך, וכשאנחנו לא צורכים מגיע תסכול".
"אני נושא איתי מטען של מיליוני עניים באמריקה הלטינית, תרבויות שנדרסו תחת הקולוניאליזם וניצול מחפיר של משאבי הטבע".
"סובלנות היא הבסיס לשלום, אנחנו צריכים להילחם בשיטות כלכליות דורסניות, ייצור וסחר של סמים ומעשי שחיתות".


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.