יום שישי, 20 בינואר 2017

הנתונים המזעזעים שמוכיחים: העשירים לקחו את הכסף של העניים.
מחקר חדש של הכלכלן הצרפתי תומא פיקטי מספק הסבר מטלטל לניצחון טראמפ וחושף שבארה"ב, כל הכסף שהפסידו העניים ב-30 השנים האחרונות הגיע לידיהם של 1% העשירים ביותר.
זוכרים את תומא פיקטי? ב-2013 הדהים הכלכלן הצרפתי הצעיר, אז רק בן 42, את הקהילה הכלכלית והפוליטית העולמית, כשחשף בספרו "קפיטל במאה ה-21" את עוצמת אי השוויון ברבות ממדינות המערב, והזהיר כי התרחבות אי השוויון תביא לאי־שקט חברתי וללחצים ותהפוכות פוליטיים.
בשלוש השנים האחרונות פיקטי פעל בזירה הפוליטית וקידם הצעות מדיניות שהופיעו בספרו, כמו הטלת מס רכוש על עשירים ותיאום בינלאומי בגביית מס מבעלי הון ותאגידים.
על פי הממצאים, המחצית הענייה יותר של אזרחי ארה"ב לא קיבלה דבר מהצמיחה הכלכלית של המדינה משנות ה-70.
לעומת זאת, ההכנסה בחלק העליון של ההתפלגות נסקה: ההכנסה של העשירון העליון עלתה באותה תקופה ב-121%; ההכנסה של המאיון העליון זינקה בלא פחות מ-205%; ואילו ההכנסה של האלפיון העשיר קפצה ב-636%.
ב־1980, האזרחים שנמצאו במאיון העליון בארה"ב הרוויחו בממוצע פי 27 מאלה שבמחצית הענייה של הציבור. כיום היחס הזה קפץ לפי 81 – פער שניתן למצוא רק במדינות אפריקאיות כמו קונגו ובורונדי.
אף לא דולר אחד מהגידול בתוצר האמריקאי הגיע ל-50% העניים.
68% מהצמיחה הגיעו לעשירון העליון, ואילו המאיון העליון לבדו גרף 36% מהצמיחה האמריקאית.
כל הצמיחה שלא הגיעה למחצית התחתונה של הציבור – הגיעה למאיון העליון.
השכר של החלשים לא השתנה, ונותר בכל התקופה סביב 16 אלף דולר בשנה.
התמורות נוצרו על רקע הפחתת המיסוי לעשירים בארה"ב דה־רגולציה של תעשיות ושירותים (במיוחד בענפי הפיננסים), החלשת ועדי העובדים ושחיקה בשכר המינימום.
בניסיון להקטין את אי השוויון, במחקריו הקודמים המליץ פיקטי בעיקר על חלוקה מחדש ומיסוי עמוק יותר על עשירים.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.