יום שישי, 26 ביולי 2019

אתיקה

אתיקה, העיסוק החשוב ביותר שאדם יכול להגות בו.
מה נכון לעשות ומה לא נכון לעשות, מה צודק, ומה יפה, מה ראוי, מה תרבותי, מה הרמוני, מהי אנושיות, מהי החברה שאנחנו צריכים לשאוף אליה, ומה האחריות שלנו כלפי אחרים וכלפי הסביבה. לפעול על פי הלב אך להיות מונחים על ידי השכל.
לציבור קשה לעסוק בסוגיות אלו. אז הוא נותן תשובות שלא קשורות.
הנה שלוש דוגמאות.
חוקים: חוקים הרי לא קשורים לסוגיות על מוסר, חוקים משתנים כל הזמן, שונים ממקום למקום, הרבה פעמים אין בהם צדק, ואין לשכוח שהגרמנים היו שומרי חוק נאמנים הבעיה היתה בחוקים. ובהרבה מקרים לפעול בניגוד לחוק הוא הדבר הנכון.
מדינות אחרות: ישראלים אוהבים לתת דוגמאות ממדינות אחרות, בעיקר אם הן חזקות או עשירות או תומכות במדינת ישראל, ובעיקר מארה"ב ובמידה פחותה ממדינות אירופה. זה שהמדינות חזקות או עשירות או ידידותיות לישראל לא עושה אותן למדינות טובות כלפי אזרחיהן או כלפי אחרים.
ארה"ב היא מודל גרוע שאין לחקות, ואירופה גם רחוקה מלהיות מודל של חיקוי.
אתם אלו שצריכים לשמש מופת ולא אלו שמחקים אחרים.
גם טענות כמו "תראה לי עוד מדינה שדברים אלו מיושמים" לא תופסת כי אותה הטענה יכלה להינתן לנשים באנגליה במאה התשע עשרה לגבי זכויות נשים ולפני מאות שנים כלפי אנשים שחשבו שעבדות צריכה להיות מבוטלת בארצם.
גם לא ניתן להאשים אדם באוטופיה, כי באוטופיה מדובר על דברים שלא ניתנים לביצוע ולא כאלו שניתנים לביצוע.
כלכלה: אנשים שואלים מאיפה הכסף, הכסף קיים אבל מרוכז אצל מיעוט, לא בגלל כישוריהם, הוא מרוכז בגלל שהמערכת הכלכלית בנויה כפי שהיא בנויה, ובמערכת לא נכונה דווקא הרמאים, התחמנים, הפסיכופטים ואלו שרומסים אחרים בשביל הכסף מצליחים.
הכסף גם בהרבה מקרים מבוזבז על האנשים הלא נכונים, ומבוזבז במקומות הלא נכונים.
ובכל הנוגע לשימור הסביבה, הרווחים מהריסת הטבע יהיו קצרים אך ההפסד לטווח הארוך יהיה גדול יותר מהרווח.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.