יום שבת, 15 ביוני 2019

פרו ורבו

"פרו ורבו אמר אלוהים, אם כך בוודאי שמי שתומך בילודה הוא בעד עשיית הטוב ואילו מי שנגד פועל נגד". האומנם?
הבה נניח לספר התנ"ך לרגע ונרחיק לסין, בואו נראה מה קרה שם לפני אלפי שנים ומה הייתה השקפת חכמיה.
אמר המלך "אני דואג לענייני הממשל ועדיין אוכלוסייתי קטנה, מדוע?".
אמר החכם "כבודו חובב מלחמה, כשמלך מגייס את אוכלוסייתו בזמני הזריעה הקצירה והאסיף למלחמה, התבואה קטנה והאנשים מתים, גם במלחמה וגם בבית. מי שגורם לאנשיו למות הוא לא מלך אמיתי אלא אויב העם.
מלך אמיתי דואג לכך שבשנים של שפע אוגרים מזון ובשנים של בצורת שיטפון ורעב המזון יחולק לעניים.
מלך אמיתי דואג לכך שלא משתמשים ברשתות דיג בעונות רביית הדגים ומגביל את כריתת העצים, אם כך הוא יעשה הטבע יוכל לחדש את עצמו והאוכלוסייה לא תרעב ולא תמות מקור.
כשאנשים מתים בגלל ניהול כושל אז חיות הטרף טורפות את המתים והחיות מתרבות על חשבון האדם.
וכשיש מלך אמיתי אז תעלות המים והסכרים מתוקנים, בני האדם מתרבים והחיות בורחות".
כפי שראינו בימי קדם היה יתרון במספרים.
יותר אנשים במדינתך אומר יותר מיסים שאתה יכול להטיל עליהם וכך בית המלוכה ומשפחות האצולה מתעשרות.
יותר אנשים במדינתך, יותר ביטחון בכך שמדינות שכנות לא יתקפו אותך.
יותר אנשים במדינתך מאפשר לך לתקוף מדינות שכנות, לספח את שטחם ולהתעשר.
כך שאוכלוסיה גדולה היתה יתרון עבור השליטים גם כאשר הם לא דאגו לעמם.
לעומת זאת החכמים אמרו את דבריהם כדי להיטיב עם העם ואם היו חיים היום היו תומכים בהגבלת ילודה כדי לאפשר לעם לחיות בשגשוג כלכלי.
וחוץ מזה חכמי סין מעולם לא דיברו על אלוהים, היחיד שדיבר על משהו שמזכיר אלוהים כמו השמים היה מו דזה, ולמה הם לא דיברו על אלוהים?
כנראה שחכמי סין היו פשוט יותר אינטליגנטים מרועי הכבשים של ארץ כנען.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.