יום שישי, 14 בדצמבר 2018

בתוך מחנות העינויים הסיניים

שיחות שעשינו עם ניצולים אויגורים שברחו ממחנות החינוך בסין מציירות תמונה מדאיגה.

בצפון-מערב סין, באזור המכונה "שין-ג'יאנג", אויגורים עוברים עינויים, אונס ורצח במחנות סודיים לחינוך מחדש, סיפרו בראיון לאפוק טיימס אסירים לשעבר במחנות. לפי הערכות ועדת הקונגרס האמריקנית לנושא סין (CECC), יותר ממיליון אסירים אויגורים כלואים בימים אלה במחנות, נכתב בדו"ח השנתי ל-2018 שפרסמה הוועדה באוקטובר השנה.
פקידי המפלגה הקומוניסטית הסינית טוענים כי מטרת המעצרים היא להילחם בטרור, בקיצוניות הדתית ובבדלנות. אולם נראה כי המפלגה הקומוניסטית משתמשת בתירוצים אלה כדי להצדיק את המעקבים ואת הרדיפה נגד האויגורים, כמו גם נגד בני מיעוטים נוספים באזור שין-ג'יאנג.
גברים אויגורים מאולצים מדי יום לבלוע גלולה. "היא גורמת לאנשים לחוש משוגעים, כאילו הם לא בשליטה
ראיונות שערכנו עם אויגורים שנעצרו מראים כי הרשויות הסיניות מנסות ל"הפשיט" את האויגורים מתרבותם ומשפתם. הן מאלצות אותם להוקיע את אמונתם (באסלאם) ולהביע נאמנות למפלגה הקומוניסטית ולמנהיגה. מי שלא ממלא אחר ההוראות, נידון לעד חמישה סוגים שונים של עינויים ועונשים (על כך בהמשך).
עומיר בקלי, 42, נלקח בכוח בידי המשטרה במארס 2017, בעת שהגיע לכנס תיירות באורומצ'י, עיר הבירה של אזור שין-ג'יאנג. ראשו כוסה בשק שחור והוא הושם בתא סגור בתחנת משטרה במשך שבעה חודשים. לאחר מכן נשלח למשך 20 יום ל"מחנה לחינוך מחדש" בעיר קראמאי (Karamay). במחנה עבר עינויים בגלל שסרב, בין היתר, לשיר שירים המהללים את המפלגה הקומוניסטית הסינית ואת מנהיגה שי ג'ין-פינג.

שיטות העינויים היו לא אנושיות וקשות מנשוא", הוא סיפר לאפוק טיימס ממקום מושבו באיסטנבול – שאליה נמלט לאחר ששוחרר מהמחנה. "במחנה הזה הם כבלו אויגורים כמו חיות, מנעו מאיתנו מזון ושינה, והכו אותנו עד שגופנו התנפח ונזל ממנו דם. הם גורמים לך לפחד ולחוש חלש, פיזית ונפשית, כך שיוכלו לגרום לך לציית להם".
אישה בת 54 שהייתה עצורה במחנה לחינוך מחדש באורומצ'י במשך 15 חודשים, וביקשה שלא נציין את שמה, סיפרה לנו כי נשים אויגוריות צעירות נאנסות מדי יום בידי פקידי המפלגה הקומוניסטית. אם יתנגדו הן עלולות למות. "הם מוציאים את הנשים הצעירות החוצה ואונסים אותן כל הלילה. אם הן מתנגדות, הם מזריקים להן משהו והורגים אותן". האישה סיפרה כיצד ראתה במו עיניה שתי נשים אויגוריות מתות מהזריקות האלה. "בדרך כלל הם מחזיקים בין 40 ל-50 נשים בחדר קטן, אבל בין 5 ל-10 נלקחות בקביעות החוצה ופשוט נעלמות – הן לא חוזרות אף פעם. נשים מתות בעשרות כל הזמן". היא הוסיפה כי נשים מקבלות גלולות כדי למנוע מהן להיכנס להיריון.
הרשויות המקומיות באזור שין-ג'יאנג, שבתחילה הכחישו את הטענות בדבר אפליה דתית וטיהור אתני, או את קיומם של מחנות לחינוך מחדש, שינו כיוון ב-9 באוקטובר. בהודעה שפרסמו נתנו הרשויות תוקף חוקי למה שכינו "מרכזי אימון מקצועיים" שמטרתם "לחנך ולשנות" את אלה שלדעתם עברו הקצנה דתית.

האויגורים, מוסלמים סונים בעיקר, הם מיעוט אתני אחד מתוך 55 קבוצות אתניות שונות בסין, ומהווים כמחצית מכלל 22 מיליון האנשים המתגוררים באזור שין-ג'יאנג. הרדיפה נגדם הפכה סדורה לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, כאשר המפלגה הקומוניסטית החליטה לתייג את האויגורים כקבוצה העוסקת באחת משלוש "פעילויות מרושעות": "קיצוניות, בדלנות וטרור". כך הצטרפו האויגורים לקבוצות נוספות הנרדפות בסין – הטיבטים, מתרגלי הפאלון גונג והמאמינים הנוצרים שמתפללים בכנסיות ביתיות.
החל מ-2009 הוחמרה הרדיפה נגד האויגורים בעקבות התפרעויות שהתפרצו בקרב האוכלוסייה כתגובה לרדיפה נגדם, וכך שוב ב-2013 וב-2014. אנוור טוהטי, רופא אויגורי ונציג איגוד האויגורים, טען בראיון לאפוק טיימס כי את המהומה שהתפרצה ב-2009 תכננה המפלגה הקומוניסטית במטרה להצית את המתח האתני בין האויגורים לבני ההאן הסינים.
אויגורים שקרובי משפחתם עצורים כעת במחנות, סיפרו לאפוק טיימס כי למעצרים אין קשר לפעילות קיצונית, לבדלנות או לטרור. אויגורים נעצרים פשוט בגלל שיצרו קשר עם חברים וקרובים בחו"ל, נסעו למדינה זרה, גידלו זקן או השתתפו בפעילויות דתיות.
רבייה (Rabiye) מוחמד, אויגורית מהעיר טורפאן שבסין, המתגוררת בקנדה מאז 2007, סיפרה לנו כי אימה בת ה-65 נעצרה בפברואר השנה מכיוון שביקרה אותה בקנדה באוקטובר 2014. "הם לקחו אותה בגלל שידעו שנסעה לחו"ל", אמרה רבייה.
בני משפחה נוספים שנלקחו, לדבריה, הם אחותה, דודה (70) ואחיה הצעיר. "הם לוקחים כל אחד בימים אלה – זה ג'נוסייד. הם מוצאים כל תירוץ לקחת אויגורים".
משפחות נוספות סיפרו לנו על מצב דומה. תחיר אימין בת ה-38 (Tahir Imin) שנולדה בעיר קאשגאר באזור שין-ג'יאנג, סיפרה כי המפלגה הקומוניסטית רואה באלה הנוסעים לחו"ל "איום על החברה". "המפלגה הקומוניסטית מאמינה שאלה המבקרים במדינות אחרות יכולים לראות את הפגמים והטעויות של המפלגה הקומוניסטית".

חמישה סוגי עינויים

עומיר בקלי סיפר על חמישה סוגי עינויים שעוברים האסירים במחנות לחינוך מחדש. הראשון הוא מניעת שינה. בכל בוקר בקלי וחבריו אולצו לנעוץ מבטים בקיר מבלי לזוז, לשיר את המנון המפלגה הקומוניסטית, ו"שלושה שירים חיוביים על המפלגה הקומוניסטית", לפני ארוחת הבוקר. דבר דומה קרה לפני ארוחת הצהרים. "השירים כללו משפטים כמו: 'בלי המפלגה הקומוניסטית, סין החדשה לא תתקיים'; 'סוציאליזם זה טוב'; 'המפלגה הקומוניסטית היא מנהיגה טובה לאנשים'… אם אתה מסרב לשיר שירים המהללים את המפלגה הקומוניסטית ואת המנהיג שי ג'ין-פינג – ירביצו לך חזק. לאחר מכן ירימו ויעמידו אותך מול קיר, וימנעו ממך שינה ומזון למשך 24 שעות".

מי שממשיך להתנגד עובר את העינוי השני הנקרא "ספסל נמר". בעינוי זה האדם נקשר לספסל במשך שעות, בלי יכולת לזוז או לדבר. את העינוי השלישי מכנה בקלי "כבילה בשלשלאות כמו חיה". במשך יום עד שלושה ימים אתה כבול בשלשלאות בחדר חשוך לגמרי הנקרא "חור שחור". גודלו בערך שלושה מ"ר. "העינוי הרביעי מיושם ביום קיץ חם. גורמים לך לעמוד בשמש על רצפה חמה. אין עליך דבר מלבד תחתונים. כפות הרגליים נשרפות בגלל חום השמש".

העונש האחרון כולל מכות עם מקלות "וכל דבר שהם יכולים למצוא", אומר בקלי. "לאחר מכן הם ישימו אותך במיכל ויתלו אותך באוויר, קשור עם שתי הידיים למעלה. את המיכל הם ימלאו במים מלוכלכים ומסריחים שיגיעו עד הצוואר שלך. תישאר שם במשך יום עד חמישה ימים. אם תישאר יותר מחמישה ימים, קיים סיכוי גבוה שתמות, כי הזיהום מהמים יהרוג אותך". במשך העינוי, מספר בקלי, האויגורים מקבלים חתיכת לחם קטנה, "רק כדי שישרדו".
בנוסף, מציין בקלי, גברים אויגורים מאולצים מדי יום לבלוע גלולה. "היא גורמת לאנשים לחוש משוגעים, כאילו הם לא בשליטה על המעשים שלהם. כך הם עושים מה שאומרים להם. אתה יכול לראות שהם לא נורמלים". בקלי הסתיר את הגלולה מתחת ללשון והעמיד פנים ששתה אותה עם מים. מאוחר יותר ירק אותה החוצה. "ככה שרדתי", אמר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.