יום שבת, 11 בספטמבר 2021

7 השלבים של חולים קשים בקוביד-19

 7 השלבים של חולים קשים בקוביד-19

כפי שתוארו על ידי רופא אחראי הנשמות בבית חולים
הקדמה:
אני אחראי הנשמות תוך כדי שגל הרביעי מכה ומתודלק בוריאנט דלתא. המסלול שחווים חולי קורונה מאישפוז ועד טיפול נמרץ די חוזר על עצמו. כשהם מחוסנים, החולים בדרך כלל מבריאים אחרי שלב 1. לכו להתחסן. אם אתם בוחרים לא לעשות את זה – זה מה שמצפה לכם.
שלב 1
היו לכם תסמינים מתישים במשך כמה ימים אבל עכשיו כבר קשה מידי לנשום אז אתם פונים לבית חולים למיון. סטורציה בדם מראה שאתם צריכים עזרה ואתם מקבלים 1-4 ליטר חמצן בדקה. אנחנו מאשפזים אותכם ומתחילים תרופות נוגדות וירוסים, סטרואידים, מדללי דם ואנטיבודיז. תבלו מספר ימים בבית חולים מרגישים סמרטוטים, אבל אם תגמלו מהחמצן, תשתחררו. שרדתם.
שלב 2
נהיה יותר ויותר קשה לנשום. "כמו לטבוע" מתארים חולים רבים. טיפול בפתיחת נתיב אויר עוזר רק מעט. דרישות החמצן שלכם עולות משמעותים. מ-4 ליטר ל-15 ול-40 ליטר חמצן בדקה. דברים קטנים, כמו ללכת לשרותים, לשבת על המיטה, נהיים קשים מידי לעשות לבד. הסטורצייה בדם יורדת מהר כשאתם זזים. אתם עוברים למחלקת טיפול נמרץ.
שלב 3
אתם מותשים מהיפרונטלציה שאתם עושים כדי להכניס חמצן לגוף. אנחנו שמים אתכם על הנשמה לא פולשנית – מסכה גדולה שמוצמדת בסקוץ' לפנים שלכם כדי שהמכונה תדחף חמצן לראות שלכם כדי לדחוף ולפתוח אותן כדי שיכנס החמצן.
שלב 4
הנשימות שלכם נעשות אפילו עוד יותר קשות. אנחנו רואים שאתה מותשים מאוד. דם שנלקח מהוריד מאשר שאין לכם מספיק חמצן בדם. אנחנו מכינים אינטובציה. אם אתם יכולים ויש זמן אנחנו מציעים לכם לדבר עם המשפחה. זו אולי תהיה הפעם האחרונה שהם ישמעו את קולכם. אנחנו מחברים אותכם למכונת הנשמה כשאתם מורדמים ומשותקים. אתם מקבלים מזון דרך צינור, מחוברים לקטטר וצינור לצואה. אנחנו מסובבים ומזיזים את הגוף הרפוי שלכם מדי פעם כדי שלא תקבלו פצעי לחץ. אנחנו רוחצים אותכם. אנחנו הופכים אותכם על הבטן כדי שתקבלו יותר חמצן. אנחנו מכינים טיפולים ניסיוניים.
שלב 5
חלק מהחולים שורדים את שלב 4. אבל לאחרים רמת החמצן והמצב הכללי לא השתפרו לאחר מספר ימים על מכונת ההנשמה. זה הזמן לאקמו, שעוקפת את הריאות שלכם ומחמצנת את הדם שלכם. אבל... בבית החולים שלנו אין מכשיר אקמו או שכולם תפוסים. אם אתם יציבים מספיק, מעבירים אותכם לבית חולים אחר. אם אינכם יציבים מספיק, ימשך הטיפול הנוכחי ככל שיעזור. אין לנו מספיק אנשי צוות ואנחנו כל הזמן מוצפים רגשית אבל ניתן לכם את הטיפול הטוב ביותר.
שלב 6
הלחץ שדרוש לפתוח את הריאות שלכם כל-כך גבוה שיש חשש שאויר ידלוף לכם לבית החזה, אז אנחנו מכניסים צינורות לנקז אותו. הכליות שלכם קורסות ולא מצליחות לסנן את השאריות של התרופות שאתם מקבלים כל הזמן. למרות חומר משתן, הגוף שלכם מתנפח מנוזלים ואתם זקוקים לדיאליזה. השהות הארוכה בבית החולים ומערכת החיסון הפגועה שלכם עושים אותם רגישים לזיהומים. צילום רנטגן מראה שנוזלים מצטברים לכם בריאות. קריש דם יכול גם כן להיווצר. אנחנו לא יכולים למנוע את הסיבוכים האלה בשלב זה, רק לטפל בהם כשהם קורים. אם לחץ הדם שלכם יורד בצורה משמעותית ניתן לכם תרופות מעלות לחץ דם, אבל הלב שלכם יכול להפסיק לפעות בכל זאת. אחרי מספר סיבובים של החייאה הדופק שלכם חוזר. משפחתכם תצטרך לקבל החלטות קשות בקרוב.
שלב 7
אחרי מספר פגישות עם צוות הפסיכולוגים של בית החולים המשפחה מחליטה לנתק את הפלאגים. מוציאים לכם את האינטובציה ומפסיקים את מכונת ההנשמה. אנחנו מארגנים זום עם המשפחה כדי שיראו אותכם במבט אחרון. הם בוכים. גם אנחנו בוכים. אנחנו מחזיקים את היד שלכם עד שאתם נושמים את נשימתכן האחרונה.
סיכום
אני ככה כבר 17 חודשים. זה לא נהיה יותר קל. סיפורי המגפה שלי לעיתים רחוקות מסתיימות טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.