יום שישי, 25 באוקטובר 2019

מצב כדור הארץ

לפני כ-150 שנים, רופא בריטי בשם ג'ון סנואו (לא ההוא ממשחקי הכס  ) גילה תגלית רפואית מדהימה: אסור לחרבן בתוך מי השתייה שלנו. מדהים, נכון? בימינו זה אולי מובן מאליו, אבל עד אותו ג'ון סנואו, זה לא היה כל כך ברור. במיוחד בערים גדולות, בהן הכל היה צפוף, הביוב היה זורם לבורות ספיגה, שהיו מחלחלים למי השתיה - ואז היו מתפרצות מגיפות נוראיות כמו כולרה, והמונים היו מתים בייסורים. אבל ג'ון סנואו קשישא, באמצעות כלים כמו מדע (!) וסטטיסטיקה (!) הסביר שיש קשר הדוק בין ביוב למחלות. ייתכן מאוד שזו אחת התרומות החשובות ביותר של איש מדע לאנושות. בלי צחוק.

בעקבות תגלית זו ונוספות הקשורות בה, עלתה הצעה רדיקלית ממש: מערכות ביוב חדשות בכל הערים, שיפרידו לחלוטין בין החרא לבין מי השתייה. לכך, כבר קמו מתנגדים - יש לכם מושג כמה יעלה לחפור מערכות ביוב שלמות וחדשות מתחת לערים קיימות?! מדובר בפרויקט הנדסי בסדר גודל ובעלויות שקשה לדמיין, גם במושגים בני ימינו. וכל זה על בסיס מה? על בסיס *תיאוריה* של *מדענים*. מדענים שלך תדע מי מממן אותם. ולך תדע כמה הממצאים שלהם מובהקים. והם בכלל לא יודעים להסביר את המנגנון של המחלות עד תום. מישהו מהם בכלל ראה חיידקים עוברים מביוב למים? וגם פעמים רבות בעבר הם בכלל טעו. על בסיס זה נשנה את כל אורחות חיינו? על בסיס זה נשקיע הון עצום ומאמץ כביר? על בסיס "מדע" ו"סטטיסטיקה"? למה?!

אז בקיצור, יש בימינו קונצנזוס מדעי מוחלט בנוגע למצב העולם. מי שמנסים לחמוק מהמשמעויות הקשות של הבעיה מי שרוצים להכחיש או לגמד או להתעלם או לגחך שקולים למי שרק רצו שיעזבו אותם בשקט ושיניחו להם להמשיך לחרבן על כדור הארץ.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.