יום חמישי, 16 באפריל 2020

ננו-חומרים מבוססי נחושת יכולים להשמיד תאי סרטן

מדענים הצליחו להשמיד תאים סרטניים בעכברים תוך שימוש בתרכובות נחושת ננומטריים, בשילוב עם טיפול אימונולוגי. לאחר הטיפול, לא נצפו עוד תאי סרטן.
צוות בינתחומי של מדענים מהאוניברסיטה הקתולית של לוון (בלגיה), מאוניברסיטת ברמן (גרמניה), ממכון לייבניץ להנדסת חומרים (גרמניה) ומאוניברסיטת איואנינה (יוון), הצליח להשמיד תאים סרטניים בעכברים בעזרת תרכובות נחושת ננומטריים, בשילוב עם טיפול אימונולוגי. לאחר תום הטיפול, הגידול הסרטני לא הופיע שוב.
התקדמויות נוכחיות בתחום הטיפול בסרטן כוללות שימוש במערכת החיסון של המטופל עצמו על מנת להיאבק במחלת הסרטן. אולם, במקרים מסוימים, טיפול אימונולוגי הוכח ככושל. צוות המחקר הבינלאומי, שכלל חוקרי ביורפואה, פיזיקאים ומהנדסי כימיה מצאו כי הגידולים רגישים לננו-חלקיקים של תחמוצת נחושת, תרכובת המורכבת מנחושת וחמצן. ברגע שהם חודרים לתוך הגוף, ננו-חלקיקים אלו מתמוססים והופכים לרעילים. על ידי סינתזה של ננו-חלקיקים המורכבים מתחמוצת ברזל, החוקרים הצליחו לשלוט בתהליך זה על מנת להשמיד תאים סרטניים, בעוד שהתאים הבריאים שבגוף לא מושפעים כלל.
"לכל חומר שאתה יוצר בגודל ננומטרי יש מאפיינים קצת שונים מגרסתו בגודל רגיל", מסביר פרופסור Stefaan Soenen מצוות החוקרים. "אם נאכל תחמוצות מתכת בכמות גדולה, הן עלולות להיות מסוכנות לגוף, אולם בגודל ננומטרי ובנטילה מבוקרת, בטוחה ובמינונים מתאימים, תחמוצות אלו עשויות להיות תועלתיות".
כפי שציפו החוקרים, הסרטן חזר לאחר טיפול עם ננו-החלקיקים בלבד. לפיכך, החוקרים שילבו את מתן הננו-חומרים עם טיפול אימונולוגי. "שמנו לב כי תרכובות נחושת לא רק שהשמידו את תאי הסרטן באופן ישיר, אלא שהן גם סייעו לאותם תאים במערכת החיסון הנאבקים בחומרים הזרים לגוף, כמו גידולים", אומר החוקר הראשי. השילוב של נטילת ננו-חלקיקים ביחד עם טיפול אימונולוגי גרם להיעלמותם של הגידולים באופן מוחלט, וכתוצאה מכך – השילוב הזה מתפקד בתור חיסון לסרטן הריאות והמעי, שני סוגי הסרטן שנבדקו במהלך המחקר. על מנת לוודא את הממצאים שלהם, החוקרים הזריקו בחזרה תאי סרטן לעכברי הניסוי. תאים אלו הושמדו מידית על ידי מערכת החיסון, שהייתה כבר דרוכה ומוכנה לזהות את התאים החדשים והדומים שכבר פלשו לגוף.

החוקרים העירו כי השיטה החדשנית יכולה להיות שימושית לכשישים אחוזים מכל סוגי הסרטן, בהינתן שתאי סרטן אלו נובעים ממוטציה בגן p53. דוגמאות לסוגי סרטן אלו כוללות בין היתר את סרטן הריאות, השד, השחלות והמעי. יסוד חיוני בשיטה טמון בכך שהגידולים נעלמים ללא שימוש בכימותרפיה, שמולידה בדרך כלל תופעות לוואי חמורות. תרופות כימותרפיות לא פוגעות רק בתאי סרטן, אלא שלעיתים קרובות הן מזיקות גם לתאים בריאים בגוף. למשל, חלק מתרופות אלו מזיקות לתאי דם לבנים, ובכך הן מחלישות את מערכת החיסון. "למיטב ידיעתי, זוהי הפעם הראשונה אי-פעם שתחמוצת מתכת משמשת באופן יעיל למאבק בתאי סרטן תוך סיוע למערכת החיסון", מסביר החוקר הראשי. "בתור השלב הבא, אנו מעוניינים ליצור ננו-חלקיקים ממתכות אחרות ולזהות מי מהם משפיע על סוגי הסרטן השונים. מחקר כזה יספק לנו מסד נתונים מקיף וכולל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.