יום שבת, 8 בספטמבר 2018

מעורבות ישראל בסוריה

דיווח: ישראל חימשה ומימנה בחשאי 12 ארגוני "מורדים" בסוריה.
לצד העברת רובים, מקלעים ומשגרי מרגמות, ישראל שילמה משכורות חודשיות ללוחמי הארגונים והעבירה להם כסף לקניית נשק בשוק השחור.
ישראל חימשה ומימנה בחשאי לפחות 12 ארגוני "מורדים" בדרום סוריה, כך דווח הערב (חמישי) בפוריין פוליסי, בהתבסס על ראיונות עם מפקדים בארגונים הללו. שגרירות ישראל בוושינגטון סירבה להגיב לפרסום.
לפי הדיווח, העברת הנשק התבצעה במשך כמה שנים והסתיימה ביולי השנה. בין היתר נמסרו רובי סער, מקלעים, משגרי מרגמות וכלי רכב. דווח כי כלי הנשק הועברו דרך שלושה שערים בגולן, שדרכם מועבר גם סיוע הומניטארי לאזרחי סוריה.
עוד פורסם כי ישראל שילמה משכורות ללוחמי "המורדים". לפי הדיווח, התשלום עמד על 75 דולר לחודש ללוחם, וסכומים נוספים הועברו לארגונים כדי לקנות נשק בשוק השחור הסורי.
בפוריין פוליסי נכתב כי התשלומים וה"שירות" שקיבלה ישראל בתמורה גרמו "למורדים" לצפות להתערבות ישראלית במקרה שכוחות הנאמנים למשטר אסד ינסו להתקדם לדרום סוריה. אולם כשזה קרה, ישראל לא התערבה והכוחות חשו נבגדים. "זה שיעור שלא נשכח לגבי ישראל", צוטט לוחם בארגון "המורדים" פורסאן אל-ג'ולן שזוהה בשם Y, "לא אכפת לה מאנשים. לא אכפת לה מהומניטריות. אכפת לה רק מהאינטרסים שלה".
באתר נכתב כי ישראל החלה לחמש את "המורדים" המתיישרים עם עמדת "הצבא הסורי החופשי" ב-2013, ותמכה בארגונים בקוניטרה, דרעא ופרבריה הדרומיים של דמשק. רוב כלי הנשק שהועברו בתקופה זו היו M16 תוצרת ארה"ב. מאוחר יותר, ככל הנראה כדי להסוות את מקור האספקה, עברה ישראל לספק "למורדים" נשק לא אמריקאי. בין היתר, היא העבירה תחמושת שהגיעה ממשלוח איראני לחיזבאללה, שנתפס ב-2009.
לפי הפרסום, הסיוע הישראלי לארגונים נותר יציב במשך תקופה ארוכה, אך התרחב משמעותית בשנה שעברה. אז עברה ישראל מתמיכה במאות לוחמים לתמיכה בארגונים שבהם אלפים.
את הכתבה פרסמה האנליסטית אליזבט צורקוב, העוקבת בשנים האחרונות באופן צמוד אחר המתרחש בסוריה ומראיינת רבים מהפעילים בארגוני "המורדים" והאזרחים תושבי הגולן הסורי. כבר בפברואר היא דיווחה על שינוי בהיקף המעורבות הישראלית בנעשה בדרום סוריה.
השינוי המדווח חל בזמן שבו ארצות הברית צמצמה מאוד את מעורבותה בדרום סוריה. בינואר סגר ממשל טראמפ חדר מבצעים מיוחד שהפעיל ה-CIA בעמאן, בירת ירדן, שתיאם את הסיוע לארגוני "המורדים" בדרום סוריה. כתוצאה מכך, עשרות אלפי "מורדים" שקיבלו מהאמריקאים תמיכה כלכלית קבועה נותרו בלא הסיוע הזה.
בעבר ציינו כלי תקשורת של המשטר ושל "האופוזיציה" כי ישראל סיפקה כלי נשק, תחמושת וציוד "למורדים" שמשתייכים למיליצית "צבא סוריה החופשי".
דווח כי בין היתר סייעה ישראל בהעברת מאות לוחמים מאזור דרום סוריה לאזור בית ג'ן דרך רמת הגולן הישראלית. את הקשר עם ישראל ניהל מפקד המכונה "מורו", שעל פי הדיווחים הללו מקיים קשרים הדוקים עם המוסד. עם זאת, דוברים של מיליציות "המורדים" שהתראיינו לאתרי אופוזיציה זעמו על כך שישראל אינה מקיימת את הבטחותיה למנוע התבססות של כוחות איראניים בקרבת הגבול.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.